zondag 12 december 2010

finish



En dan na zoveel weken....de eindstreep. Ik heb het van verschillende mede-cursisten al gehoord en zelf heb ik het ook zo ervaren: ik zag er best wel een beetje tegenop. Dacht dat ik niet zo handig was. Sommige onderdelen kosten inderdaad wat meer tijd om er achter te komen hoe het precies in zijn werk gaat. Gelukkig kon ik op het thuisfront terugvallen als ik even helemaal vastzat, maar achteraf gezien was dat niet eens zo vaak nodig. Ik heb er inderdaad veel van geleerd en wat misschien nog wel het belangrijkste is: gewoon springen. In de praktijk blijkt het mee te vallen.
Ik heb het meeste plezier beleefd aan: een blog schrijven. Delicious vond ik leuk om te doen, en ook library thing en wiki's,  RSS feeds erg nuttig. Wat ik in mijn werk heel bruikbaar vind is google docs.
Ik denk dat het leuk zou zijn als een paar mensen een blog zouden bijhouden op onze website en dan vooral als het er leuk uitziet voor de klant. De tweets die er nu al op staan moeten vooral door blijven gaan. De filmpjes a la bibliotheek Langedijk zou ik ook graag bij ons willen invoeren.
Eindconclusie: goede cursus en ik heb er veel van geleerd.

vrijdag 10 december 2010

IPAD

Gisteren een IPAD gekocht ...na al die verhalen van Jan K. over zijn kleinzoon die zo geniet van de prentenboeken op zijn vrouw's IPAD ;)
Toen ik na een gezellig etentje thuiskwam kon ik het niet laten: Itunes erop gezet en drie prentenboeken.
Ik heb genoten van een nuffig engelssprekend meisje dat een verhaaltje voorlas over the favourite colour PINK, en ook van een winters verhaal waarbij de sneeuwvlokjes naar beneden dwarrelden. Digitale prentenboeken zijn een verrijking omdat je inderdaad visueel het verhaal ondersteunt met bewegende beelden, vooral voor taalzwakke kinderen. Het blijft echter niet voldoende om alleen maar het verhaal aan te bieden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt steeds weer dat het om de interactie gaat en de vraagstelling waar kinderen pas echt iets van leren. Denk ook aan bijv. voetballen: je kunt 100 keer een instructiefilm kijken maar alleen door ook te oefenen kom je op een hoger niveau.
Ik heb ook een valkuil ontdek: na anderhalf uur werd ik een beetje "moe" van het blaadjes omslaan en vond het heerlijk om een strip van suske en wiske te bekijken die werd voorgelezen en waarbij ook de blaadjes automatisch werden omgeslagen ....

22 Bibliotheek 2.0.

Bibliotheek 2.0 is iets waar je niet omheen kunt. Door het behoudende karakter van de doorsnee bibliothecaris hebben we inmiddels een behoorlijke achterstand die moeilijk weer in te halen is. Professionele jongens hebben hard aan de weg getimmerd. Ik moet bekennen dat ik bijvoorbeeld ook sneller op bol.com een leuke nieuwe titel zoek dan via de bibliotheekcatalogus  en dan hebben we het alleen nog maar over een catalogus.
We zijn er ook niet goed in om te laten zien wat we allemaal in huis hebben (juist figuurlijk). Als we nu niet van koers veranderen dan zullen we langzaam maar zeker steeds verder achterop raken.
(Ik krijg opeens zo'n visioen: over tien jaar bij Joris' Showroom op tv: een verstokte bibliothecaresse met knot en bril in een groot gebouw vol stoffige boeken/ eenzaam en alleen ).
We zullen meer in gesprek moeten gaan met onze gebruikers: vertellen wat we zouden kunnen en wat zij zouden willen afnemen. Je kunt beter een paar kwalitatief goede producten leveren dan van alles een beetje.
Ondertussen kunnen we beginnen door bij alles als aan de digitale component te denken.
Voorbeeld: Maria en ik zijn in gesprek rond Laaggeletterdheid en als vanzelfsprekend kwamen we op: wat kunnen we in de bibliotheek/ wat kunnen we op locatie / en wat kunnen we digitaal met deze doelgroep.

.

21 Aquabrowser

Ik merk dat er zaken wegzakken nu ik al een tijdje niet meer bij het inlichtingenbureau werk.
Aquabrowser bijvoorbeeld heb ik vroeger wel gebruikt maar was weggezakt. Op de site van de OBA zag ik "nieuw": de aquabrowser voor de jeugd. Dat leek mij een hele mooie ontwikkeling dus gelijk uitgeprobeerd. Ik heb getracht  mij te verplaatsen in een 10 jarige en ben aan het zoeken gegaan: hele leuke methode bijv. als je nog niet goed weet waarover je een spreekbeurt wilt houden. Kwam bij Noordpool termen tegen als flora en fauna....kan lastig zijn voor een kind maar omdat daaronder ook het woord ijsbeer voorkwam word je toch wel weer in de goede richting geleid. Verwijzing naar boeken/ cdroms/ maar ook websites (laatste haalde ik er niet zo goed uit, was m.i. beter geweest om een duidelijke kop te maken).
Toen ik op wiki leaks zocht  -want dat hoor ik steeds op de t.v. kwam ik bij wicki de viking uit   ;) was niet de bedoeling. na doorzoeken bleek er voor kinderen niets te zijn.                               
(zou er niet via jeugdjournaal iets te vinden zijn?)
Wat ik teleurstellend vond is dat het taalgebruik weer op  volwassenen is gericht. Als 10 jarige is het woord:
sublocatie misschien nog te begrijpen (ik ben een slimme meid) maar met "plaatsmerk classificatie"  ben je mij kwijt.
Toen ik op meer informatie klikte kreeg ik een recensie geschreven door en gericht op volwassenen. Jammer.

Ondanks deze minpuntjes zou ik deze jeugdvariant graag via onze website willen aanbieden.