vrijdag 10 december 2010

22 Bibliotheek 2.0.

Bibliotheek 2.0 is iets waar je niet omheen kunt. Door het behoudende karakter van de doorsnee bibliothecaris hebben we inmiddels een behoorlijke achterstand die moeilijk weer in te halen is. Professionele jongens hebben hard aan de weg getimmerd. Ik moet bekennen dat ik bijvoorbeeld ook sneller op bol.com een leuke nieuwe titel zoek dan via de bibliotheekcatalogus  en dan hebben we het alleen nog maar over een catalogus.
We zijn er ook niet goed in om te laten zien wat we allemaal in huis hebben (juist figuurlijk). Als we nu niet van koers veranderen dan zullen we langzaam maar zeker steeds verder achterop raken.
(Ik krijg opeens zo'n visioen: over tien jaar bij Joris' Showroom op tv: een verstokte bibliothecaresse met knot en bril in een groot gebouw vol stoffige boeken/ eenzaam en alleen ).
We zullen meer in gesprek moeten gaan met onze gebruikers: vertellen wat we zouden kunnen en wat zij zouden willen afnemen. Je kunt beter een paar kwalitatief goede producten leveren dan van alles een beetje.
Ondertussen kunnen we beginnen door bij alles als aan de digitale component te denken.
Voorbeeld: Maria en ik zijn in gesprek rond Laaggeletterdheid en als vanzelfsprekend kwamen we op: wat kunnen we in de bibliotheek/ wat kunnen we op locatie / en wat kunnen we digitaal met deze doelgroep.

.

1 opmerking:

  1. Heel leuk om hier eens met 100 talenten aan de slag te gaan. De klant opzoeken is inderdaad de enige manier.

    Het Spoor Bijster

    BeantwoordenVerwijderen